
נשים במגרש העסקים - חלק מס' 1
מתוך הספר: שפת העסקי הבין לאומית -IBLcode
מאת: תמי לנצוט ליבוביץ
יחסי העבודה בשנים האחרונות הפכו סבוכים יותר מבעבר. תחת דגל המתנוסס בתקופתנו לשוויון בין המינים, לפתיחות, לחופש בחירה ולשוויון הזדמנויות, עדיין משחק במגרש העסקי רוב גברי מוחץ. הרוב הזה שולט ומנווט את כניסת הכוחות החדשים לשוק. נכון, כיום יותר נשים נכנסות לשוק העבודה, לא רק כפקידות זוטרות אלא בתפקידי מפתח בכירים. אנשים צעירים, בעיקר בתחומים בעלי אספקטים טכנולוגיים, משתחלים לתפקידי ניהול. הגורמים החדשים בזירה העסקית יעשו טוב אם ישכילו להבין את המצב המגדרי טרם כניסתם וינהגו באסרטיוויות בהכוונת הסביבה להתנהלות נכונה בזירה העסקית החדשה.
צעירים ונשים, שלוקחים חלק הולך וגדל בעסקים, משנים את המפה המוכרת. בעקבות זאת הכללים המוכרים של נימוס נדרשים לניסוח חדש. האם ללחוץ יד לפי גיל או לפי בכירות? בעבר הייתה חפיפה בין השניים כי את העמדות הבכירות תפסו בעיקר גברים מבוגרים עתירי ניסיון וידע. האם ללחוץ יד קודם לאישה כי הנימוס מחייב או כי היא נושאת בתפקיד הבכיר יותר? נשים בעסקים עדיין נמדדות לעתים לפי מידת נשיותן ולא לפי בכירות תפקידן, אולם צורת הסתכלות זו נמצאת במגמת ירידה. ניתן להכליל ולומר כי בשוק העבודה העכשווי נדחקים הצידה מרכיבים כגון מין (במשמעות ג'נדר), גיל, אמונות ולפעמים גם השכלה ומעמד חברתי, לטובת התפקיד והמעמד בחברה. אבל צריך לזכור שזהו תהליך הדרגתי, שיש עדיין סקטורים בחברה שאינם יודעים ומוכנים לקבל "בוסית", ושיש עובדים שאינם מקבלים בהבנה הוראות הנמסרות מפי "המנהלת".
ניהול נשי בעולם גברי
בסקטורים שבהם יש אחוזי חדירה גבוהים של נשים לעמדות ניהול עולות שאלות אחרות, הקשורות לחיבור בין נשים ותרבות עסקית: האם נשים עושות עסקים בצורה שונה מגברים? האם הן משחקות לפי חוקים וכללים שונים מאנשי עסקים שהם גברים? האם יש משהו באישיות של נשים, המביא אותן לנהוג אחרת בעסקים? האם יש מקום ל"ערכים נשיים" בסביבת עסקים? ועוד כהנה וכהנה.
התשובה לשאלות מתחילה בעובדה בסיסית: נשים שונות מגברים. בין המינים קיימים הבדלים פיזיולוגיים בגודל, בצורת הגוף, בכוח, במערכת ההורמונלית, ולא במפתיע גם שוני משמעותי בדפוסי ההתנהגות. מחקרים מראים שוני התנהגותי, כבר מן הרגע הראשון להולדתו של התינוק. תינוקות "בנים" מראים יותר אקטיוויות, בוכים יותר, וסקרניים יותר מתינוקות "בנות". מרכיב משמעותי וחשוב נוסף הוא היחס השונה שהחברה מראה כלפי בנים ובנות: החברה מציעה משחקים שונים לבנים ולבנות, בוחרת עבורם צבעים שונים, בנים מקבלים עידוד רב יותר למשחק אקטיווי ופיזי, נותנים להם לבכות יותר לפני שיציעו להם נחמה, הם מקבלים יותר עידוד לחקור ולהתנסות ויש נטייה לפנק ולחבק אותם פחות מאשר בנות. מחקר נוסף שנערך בכיתות מתמטיקה הראה שכאשר ניתנת בעיה לפתרון, נותנים המורים יחס שונה לבנים ובנות. כאשר בנות ביקשו עזרה בפתרון, נתנו להם המורים את התשובה באופן מידי. לעומת זאת כאשר בנים בקשו עזרה, נתן להם המורה רמז איך לפתור אותה ולא את התשובה המלאה, כך שייאלצו להתמודד עם הגעה לפתרון בעצמם.
מסקנה: ההבדלים בין גברים ונשים הם תוצאה של הבדלים פיזיולוגיים ומגדריים גם יחד.
את כללי ההתנהלות החברתית אנו לומדים מגיל צעיר, דרך המשחק מגובשות הזהויות האישיות והחברתיות שלנו, כמו גם מתפתחים ונלמדים כישורים פיזיים, שכליים, רגשיים וחברתיים שנזדקק להם בבגרותנו. מיומנויות אלו מהוות את הבסיס לדרך ההתנהלות שלנו בעבודה כבוגרים.
כאשר גברים ונשים נפגשים במקום העבודה, כל קבוצה מביאה עמה את דרכי ההתנהלות המוכרות לה מן הילדות בתחומים השונים: שיפוט מוסרי, ניהול וארגון, דפוסי תקשורת ועוד. כל קבוצה מביאה את הסגנון שלה והוא לרוב נוגד את זה של האחרת. הבעיה היא שסביבת העבודה היא סביבה גברית בהתנהלותה. היא מתפקדת באותו סגנון שלפיו גדלו הגברים, באותה דרך בה פעלו קבוצות הספורט והמלחמות השכונתיות. נשים הפועלות בסביבה זו על פי הסגנון הנשי שהביאו מילדותן שלהן, ימצאו עצמן בעמדת נחיתות. אישה הרוצה להצליח בזירה העסקית נדרשת להבין וללמוד את הדרך "הגברית" כדי להשתלב, וכמובן כדי לנצח.
הכרה בהבדלים בין המינים והבנה של דרכי ההתמודדות השונות היא המפתח להצלחה עסקית. כאשר אנו הופכים מודעים לשוני המובנה בהתנהגותם של גברים ונשים בכל תחום של הפעילות העסקית, התנהגות שהייתה עד עתה חסרת הגיון מקבלת פנים חדשות. ככל שהנשים ידעו יותר על הגברים שהן עובדות איתם, כך תעלה יכולתן לצפות את התנהגותם, להבינה, לחוש בנוח בחברה הגברית הסובבת אותן ולהצליח.
גנטיקה ומגדר בראי המחקר
מחקרים מראים שכמעט מבראשית, ילדים מעדיפים חברים למשחק מאותו מין. ככל שהם מתבגרים, בחירה זו הופכת דומיננטית יותר. בקבוצות משחק של בנים לחוד ובנות לחוד ניכרים הבדלים משמעותיים בסגנון המשחק. משחקי הבנים מלמדים התמודדות עם קונפליקטים, תחרותיות ופתרון בעיות. הם לומדים לשחק ולהילחם ביריביהם. קבוצות משחק הטרוגניות גדולות מכתיבות תיאום פעילות של משתתפים רבים בו-זמנית, יכולות ארגון ופיתוח מנהיגות. הבנים לומדים לתפוס מקום ולשמור עליו בהיררכיה החברתית. משחקיהם נערכים לעתים קרובות מחוץ לבית וכך לומדים הבנים הצעירים להפריד בין הבית לבין המשחק. מאוחר יותר ילמדו להפריד בין העבודה לבית.
משחקי הבנות לעומת זאת, מייצגים לרוב סגנון שונה לחלוטין. נלמדים בהם שיתוף פעולה וכשרים שאינם תחרותיים, חשוב להן יותר לשחק יחד מלנצח, יש במשחק שלהן פחות חוקים וכך גם פחות קונפליקטים הנובעים משבירת החוקים. משום כך הבנות אינן מתמודדות עם צורך בפתרון בעיות. במשחקים תחרותיים ביניהן, לומדות הבנות כישורים אישיים ולא קבוצתיים. הבנות משחקות לעתים קרובות בבית ובקבוצות קטנות, היכן שיש להן צורך מועט ללמוד כישורי ארגון, מנהיגות ותפקוד תחרותי הנדרשים בקבוצות גדולות עם חוקים רבים. כמו כן, אין להן צורך ליצור הפרדה בין המשחק לבין הבית, כפי שקורה לרוב אצל הבנים. מכאן, שהכישורים הנרכשים בקבוצת המשחק של הבנים דומים בטבעם לכישורים להם ידרשו בעבודה, בעוד הכישורים הנרכשים בקבוצת הבנות מתאימים יותר לשימוש בבית וביחסים בין-אישיים, אך ממש אינם עומדים לשרת אותן בעבודה.
מה קורה כשמשחקים יחד? בדיוק מה שיקרה שנים לאחר מכן במקום העבודה. הבנים לוקחים פיקוד. יוצאי הדופן הם אלו שלהם אחים רק ממין אחד (בן שגדל עם אחיות בנות או בת בין אחים בנים), או ילדים שלא גרו בשכנות לילדים מאותו המין. ילדים אלו למדו מכורח המציאות את החוקים של הקבוצה "השנייה" וקיבלו כלים טובים ועכשוויים להתמודדות.
החלוקה לקבוצות משחק נפרדות מביאה לכך שגברים ונשים פיתחו סוגים שונים של כישורים וכלים לתקשורת בין-אישית. נשים ישימו דגש בקשרים חברתיים, בשמירת הלכידות של הקבוצה. הן ינסו בדרך כלל למצוא את המשותף ולהגיע להסכמה ללא כפייה, ללא השלטת סמכות, כאשר אם החוקים לא מתאימים – הן ישנו אותם. גברים לעומת זאת ממוקדים בהשגת פתרון שיביא להם הצלחה אישית, דרך מתן הוראות והשלטת סמכות.
תקרת הזכוכית
"תקרת הזכוכית" היא דימוי המשמש לתאר את המחסום הלא נראה לעין אך הממשי שמעכב את קידום הקריירה של נשים. מדובר בהטיה מגדרית, המתייחסת לציפיות ולהסדרים מובנים מאליהם, שמקנים יתרון לגברים. להלן כמה הטיות אופייניות שבהן נתקלות נשים מנהלות:
- קידום: נשים מתקדמות לעמדות ניהול על ידי התמדה באותו הארגון. לעומתן, גברים מתקדמים על ידי מעבר מארגון לארגון.
- הזדמנויות: לגברים יש יותר הזדמנויות, לא רק מפני שהם חופשיים יותר לקבל עבודות במרחק רב מהבית, אלא מפני שמניחים כי יש להם את הכישורים הדרושים מעצם היותם גברים, בעוד נשים צריכות להוכיח את כישוריהן חרף היותן נשים.
- חסימת הזדמנויות: נשים רבות נתקלות בבעיה משונה, שחרף הביצועים והתארים שלהן מעדיפים המעסיקים על פניהן גברים בעלי כישורים פחותים משלהן. התופעה מוסברת בכך שהגבר הוא מפרנס המשפחה ולכאורה יש כאן מעשה של התחשבות.
- מגבלת במידע: נשים מתקשות יותר להשיג מידע על משרות חדשות שהתפנו. מידע שכזה זורם דרך רשתות חברתיות-עסקיות, ואלה מרושתות בעיקר על ידי גברים.
- זכאות מופחתת: נשים שקודמו למשרה שהחזיקו בה לפניהן גבר, לא תמיד מקבלות את ההטבות שהוענקו לקודמן, הגבר.
- השתקה: מנהלות הנתקלות באפליה מהססות להתלונן מחשש שהתלונה תפגע במוניטין שלהן.
- התרבות הלא רשמית: פרקטיקות יומיומיות, שמטפחים במסגרת ארגונים, נגועות לעתים באפליה. לדוגמה: הדרת נשים ממפגשים לא פורמליים, שבהם מוחלף מידע ומתקבלות החלטות.
טיפים לנשים בזירת העסקים
זירת העסקים כשמה כן היא - מקום של לחימה ומשחק כאחד. יש מפסידים ומנצחים, יש חוקים וכללים, ומובן שהטוב/החכם/המוכשר/המעז מנצח. נשים שרוצות לנצח צריכות להביט על כל העניין כעל משחק – כך חושבים הגברים שבחבורה.
הנה כמה כללים להתחיל בהם:
- במשחק העסקים יש שתי מערכות חוקים: האחת, שלמדתם כחלק מההכשרה המקצועית לתפקיד – בהשכלה מסודרת או תוך כדי עבודה. נשים לרוב שולטות היטב בידע זה. השנייה היא מערכת לא כתובה של חוקי המשחק, שאותה יודעים רוב הגברים ונשים מצופות להכיר ולכבד אותה גם כן. בתור שלב ראשון, לדוגמה, אישה שלבושה כראוי לעסקים משדרת בקיאות בדרך שבה מתנהלים הדברים.
- הכרת החוקים מאפשרת למתוח את החבל בשעת הצורך. לגברים ולנשים יחס שונה לחוקים, וקונפליקטים נולדים כתוצאה מההבדלים בפרשנות. גברים ילכו רחוק ככל האפשר ויחפשו פרצות במסגרת, אך לא ישברו את הכללים. נשים עלולות לשנות חוק שאינו מתאים לתכנית שלהן - עבור גברים זו הפרה בוטה של החוקים.
- הפגנת ביטחון במקום ובעמדה שאתן נמצאות בה היא קריטית לשמירה עליהם. פעלו כאילו אתן יודעות מה אתן עושות גם אם אין זה ממש כך, בקשו עזרה רק כשאתן ממש זקוקות לה ולא דקה קודם, התרברבו בהישגים ונפנפו בכישורים ולעומת זאת, הסתירו את השגיאות.
- הציגו חזות של עוצמה וכוח. נסו לקחת שליטה ולהיות בשליטה, אל תהיו תלויות באופן גלוי ומובן בממונים, אל תתנו ליריב שלכן לדעת שהצליח לפגוע בכן ואל תתלוננו או תזעיפו פנים אם דברים אינם הולכים כפי שרציתן.
- נהגו כמו איש המקצוע המוכשר והראוי שאתן, לא כמו הסטריאוטיפ של אשת עסקים.
- המטרה היא לנצח. נשים חונכו לא לפגוע באחרים ולחשוב על טובת חברי הקבוצה כולה. אישה שתחשוש שהיריב לא יחבב אותה אם תנצח - תתקשה לעשות זאת. עבור גבר אין כאן ממד אישי – הכל עסקים, ולכן ניתן לחזור לידידות מיד בתום העסקה. יתרה מזאת, תחרותיות נתפסת כתכונה גברית בתרבות שלנו. אגרסיוויות וכוחניות אצל אישה נתפסות כתכונה שאינה מחמיאה. יש להתעלות מעל התפיסות הללו ולשחק את המשחק.
- המשיכו במטרה לנצח גם לאחר שהמשחק כבר איבד את ההנאה שבו. שעות עבודה ארוכות עשויות להיות חלק מהמחיר.
- בלי מעורבת רגשית בזמן אמת. אל תיקחו ללב הערות ממתחרים או מקולגות. אל תפגינו להיטות מול לקוחות או כלפי יעדים, ואל תחשפו כעס או עלבון בצעד שאינו מתוכנן מראש.
- אסרטיוויות חשובה להצלחתכן. הציבו מטרות, בחרו לכן צוות ודאגו להפגין בתוכו נוכחות. אל תתפשרו על תפקיד שולי. קחו סיכונים ושאפו למעלה, החליטו בלבכן לא לעצור.
- לא תוכלו לנצח בלי רוח לחימה, אבל בתוך הקרב יש לשמור על מסגרת הוגנת ונאותה. מצאו את נקודת התורפה של היריב ונצלו אותה לניצחון. הניחו ליריב לצאת מנוצח אך לא מושפל ודעו, כמובן, להפסיד בכבוד.
- אתן חלק מהקבוצה. שמרו על נאמנות ושימו את טובת הקבוצה לפני האינטרס האישי. השקיעו את שביכולתכן או לפחות דאגו שייראה כך.
- הפרידו בין עסקים והנאה (בית). ראיתן באיזו מהירות מחליף הגבר את בגדיו ברגע הגיעו הביתה? זו הדרך ליצור הפרדה ברורה בין התחומים עבורם ואולי גם עבורכן. טקסים עוזרים במעבר מסביבה לסביבה: החלפת הבגדים-מדים, מקלחת חמה, כוס קפה או משחק עם הילדים יוצרים את החיץ בין העולמות. הפרדה זו מאפשרת לאישה להיות אישה בבית ואשת עסקים בחוץ.
©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ